Možná se to zdá jako otřepané klišé, nicméně je to tak. Projektový manažer by měl být vůdce, který si nevynutí respekt kolegů a podřízených křikem, ale spíše disponuje sílou charismatu. Přece jen pokud má být jakýkoli projekt úspěšný, vyžaduje dobré vedení, které dodá týmu jistotu, neuvede ho v nejistotu.
Vedení týmu znamená téměř každodenní kontakt s lidmi. Výběr kvalitního týmu a také odpovídající rozdělení úkolů podle schopností jeho členů je závislé na empatii a celkově i výši emoční inteligence vedoucího manažera projektu. Vycítit či odhadnout možnosti každého člena týmu jsou pro finální úspěch i hladký průběh projektu opravdu zásadní.
S bodem empatie úzce souvisí i komunikační dovednosti. Ani ty by totiž neměly v případě projektového řízení nikterak zaostávat. Nejde jen o vysvětlení požadavků na plnění úkolu podřízeným, ale také o prezentaci plánu projektu a jeho obhájení hlavnímu vedení či investorům. Jazyk je mocný nástroj, který na poli vyjednávání se zapojením diplomacie dokáže zázraky i ve světě obchodu.
Přemýšlet v souvislostech, vzít v potaz všechny proměnné, pravidla i finanční mantinely. Analýza situace i schopnost predikce jejího dalšího vývoje okolností z vás dělají člověka schopného vytvořit skutečně dobrý plán projektu.
Flexibilita je dnes velmi oblíbené slovo, které na nás téměř křičí ze všech pracovních nabídek a také životopisů. Nicméně v tomto kontextu se nejedná o flexibilitu časovou, tak oblíbenou u všech zaměstnavatelů, nýbrž flexibilitu tzv.situační. Snažit se předpovědět nebo naplánovat můžete množství situací a scénářů, ale teprve až schopnost přizpůsobit se nečekanému, improvizace a rychlá odezva z vás udělá špičku v oblasti projektového řízení.
Žijeme v době stresové a ano, pojďme si to přiznat – ani projektoví manažeři stresu nejsou ušetření. Ba naopak. Pokud řídíte větší tým a na vašich bedrech leží úspěch projektu za mnohdy nemalé peníze, u oroseného čela to většinou nekončí, ale začíná. Nejde o to být zcela imunní, ale spíše o to umět si ve stresových situacích zachovat chladnou hlavu a pokud možno racionální uvažování.
Tyto dvě vlastnosti jsme v tomto případě dali k sobě, protože spolu velmi úzce souvisí. Chce to zkrátka odvahu přihlásit se k odpovědnosti nejen za úspěchy, ale také za neúspěchy, které zákonitě někdy přijít také musejí. O to víc na tomto uvědomění záleží v případě, pokud je s vaší zodpovědností svázána budoucnost nebo další úspěch společnosti.
(Pozn.: Článek byl převzat a upraven z článku Sylvie Trégl, ze dne 20.1.2020, uveřejněný na: https://www.vimvic.cz/clanek/7-vlastnosti-ktere-musi-mit-projektovy-manazer)